søndag den 6. oktober 2013

High School in the US.

Nu er jeg så småt begyndt at falde til her i USA, efter godt to måneder. Jeg ved hvor tingene er i huset, og hvor de forskellige klasseværelser er på skolen. Jeg har mødt så mange nye mennesker og lært en ny sport at kende. Dog har jeg også følt mig enormt ensom, og meget stresset og presset til tider.  Min hverdag er rigtig hektisk og i weekenderne sker der altid en masse.
Min hverdag:
-          Kl. 06.00 står jeg op, børster tænder og gør mig klar til skole.
-          Omkring 06.45 tager vi af sted.
-          Omkring 07.30 ankommer vi på skolen, og Hailey og jeg vil går over mod gymnastikhallen, hvor vi vil efterlade vores volleyball ting i pigernes locker-room.
-          Kl. 07.47 ringer den første ringeklokke, hvilket betyder at det er tid til at gå til vores 1. hour class.
-          Kl. 07.51 ringer klokken for anden gang, hvilket betyder at alle skal være inde i klassen og sidde på deres plads, for nu begynder timen.
Speech

English III
Weelding
US. History
Lunch
Study hall
Art I
Algebra II
Advisory
Min speech lærer er rigtig cool. Hun er så åben og sjov! vi laver en masse lege i hendes klasse, og samtidig lærer jeg en masse!
Jeg har allerede holdt to taler, og den næste er en demonstrations tale, hvor jeg skal lærer folk hvordan man spiller håndbold.
- jeg er spændt.
Vi har nogle virkelig awesome teachers på skolen. Den eneste lærer jeg ikke kan lide er Mrs. Rawley – min engelsk lærer, men ingen kan lide hende. Hun er lidt gammeldags, og tænker kun i en boxs, hvor alt skal være helt perfekt, ellers skal man reedo it, hvilet jeg gør hele tiden, da hun aldrig fortæller helt præcis hvordan hun vil have det. Selv den måde du sender hende en e-mail skal være på en bestemt måde. Jeg ved at jeg ikke er den eneste der har det på den måde, men det er rigtig frustrerende, specielt når jeg sidder til klokken 01.00 om natten, for at lave lektier. Jeg gør mit bedste for at gøre hende glad, men hun er virkelig svær at gøre glad. Jeg overvejer lidt at skifte klasse.
Mr. Weiss er virkelig cool. Han er fuldstændig ligeglad med reglerne, da hans kone er skolens leder.

Han bliver ved med at fortælle mig hvor stærk han er, og hvordan han kan brække mig i to stykker med hans bare næver…

- han er virkelig cool!
Mr. Lawson er en okay lærer. Han er dog ikke så sjov, men jeg lærer en masse i hans timer. Han er rigtig klog, og en god taler.

Haha, der er en del piger på skolen som synes han er lækker…
Jeg spiser for det meste frokost med min host-søster Hiley, og hendes veninde Kylie.
I Study hall laver jeg mine lektier, hvilket hjælper mig en del, da man faktisk kan få lavet en del. Det er noget helt nyt jeg har fået her i torsdags. Før studyhall havde jeg kemi, som jeg virkelig nødt! Jeg havde en virkelig speciel lærer som er helt sin egen. Han løber en del og har langt hvidt hår, så han er nem at kende. Ham og hans bror er begge adopteret, og han er virkelig afslappet at være omkring.

Jeg ville ønske jeg kunne opgive Engelsk i stedet for Kemi, men Historie og Engelsk er de eneste to fag jeg SKAL have, og jeg havde virkelig brug for en study hall, så jeg valgte Kemi fra. 
Jeg elsker Art. Det er virkelig dejligt efter mange timers skolearbejde. Jeg nyder det virkelig, for man kan arbejde, og slappe af samtidig + snakke!

Mr. Hayes er min lærer, og han er rigtig rar og venlig. Jeg er virkelig glad for at have ham som min lærer.
Matematik på engelsk er virkelig hårdt. I starten følte jeg mig helt lost, og virkelig dum! Jeg overvejede stærkt at skifte fag, men Hailey hjalp mig med at forstå hvad de matematiske ord betyder, for det er noget vi aldrig har lært i skolen, og efter det, har jeg ikke haft de store problemer med algebra.

Desuden er Mrs. Thomsen virkelig sjov og cool. Hun er afslappet, men kræver også hårdt arbejde. Nogle gange går det ret stærkt, men hun er god til at forklare matematik.
Advisory class er den eneste klasse jeg har med senior elever, og er varer kun 20 min. Hvor man kan få hjælp med sine lektier, eller bare slappe af. Jeg vil sige at jeg har en af de bedste advisory lærere – hun er virkelig awesome! Meget udadgående og sjov.
·         Hver fag varer omkring en timer, og man har omkring 5 min. til at komme hen til sin næste klasse – hvilket ikke er ret lang tid! De første par dag kom jeg for sent omkring 3 gange…
·         Jeg har fået min helt egen computer, som jeg skal bruge som min skole computer. Det er virkelig forvirrende da det er et amerikansk tastetur, og alt er anderledes + der er en masse sider man ikke kan gå på, da de er blokket…
-          Skolen slutter kl. 15.55.
-          Volleyball træning starter kl. 16.05, så hvis man ender på ICU (er en liste hvor elever der ikke har lavet sine lektier kommer på) går det ud over ens volleyball træning, hvilket stinker!
-          Træningen slutter omkring 18.00. Hailey og jeg bliver der som reelt lidt længere, for at træne vores hitting.
-          Derefter kører vi hjem eller handler først. Jeg er tidligst hjemme kl. 19.00 og hvis det er en dag hvor vi skal spile kamp kan vi godt ende med at være hjemme kl. 22.00, hvorefter jeg skal lave lektier, spise, pakke til dagen efter og gå i bad. Jeg føler mig virkelig stresset sommetider, specielt i starten, da engelsk ikke er mit første sprog, og det tager dobbelt så lang tid for mig at lave de samme lektier, som for en amerikaner. Det ”sjove” er dog, at jeg får bedre karakterer end de fleste i mine klasser. Jeg har A i alle mine klasser, bortset fra Engelsk, hvor jeg har et B. Så det er jeg glad for.

Jeg vil sige at jeg ikke føler mig så ”lost” som jeg gjorde i starten. Det var virkelig hårdt, og jeg følte mig endda lidt deprimeret…. Jeg havde virkelig lyst til at sætte mig ned og bare bryde sammen, men det gjorde jeg selvfølgelig ikke. Jeg tror også jeg blev lidt overrasket over hvor ”svært” jeg synes det er, da mange siger at amerikanske elever og skoler ikke er så kloge… men Hot Springs High School er ikke en af dem (vil jeg sige). Jeg vil dog sige, at jeg synes det bliver lettere og lettere da jeg nu ved hvad jeg skal gøre, og er blevet bedre i sproget. Jeg har snakket med nogle af de andre udvekslingsstudenter, og nogle har det virkelig hårdt, da de ikke er specielt gode til engelsk. Andre har næsten ingen lektier for, men de har til gengæld kun taget nemme klasser. Jeg har fået af vide at Hot Springs High School generelt fokuserer meget på uddannelse, og er en akademisk god skole at gå på, så den individuelle skole har selvfølgelig også noget at gøre med hvor svært det er. Vi har en mange lektier for og en del flere tests end i Danmark, men jeg klarer mig faktisk ret godt i tests!  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar